Stabilizator zawieszenia to część samochodu, która odpowiada między innymi za to, by równomiernie i maksymalnie wykorzystać przyczepność wszystkich kół. Poprawia obciążenie opon i przechył w zakręcie, dzięki czemu przenosi ciężar na każde z nich. Jego zadaniem jest także utrzymanie przyczepności na zakrętach. Za co jeszcze odpowiada ta część pojazdu? Dlaczego znajduje szczególne zastosowanie w sportowych modelach?
Niedoświadczeni kierowcy mogą korzystać wyłącznie z przedniego stabilizatora, który zapewnia im komfortowe warunki. Dzięki temu pojazd zachowuje się neutralnie na zakrętach za sprawą zwiększenia przyczepności kół.
Co więcej, w trakcie prowadzenia auta z mniejszą prędkością stabilizator wahacza poprawia reakcję na ruchy kierownicy. Sytuacja wygląda jednak inaczej, gdy mówimy o sportowym samochodzie, który osiąga duże prędkości. Wymaga on zastosowania nie tylko przedniego, ale również tylnego stabilizatora. W ten sposób zwiększa się przyczepność przednich kół podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością, w momencie gdy zbyt duża masa obciąża tylne koła.
Aby w pełni wykorzystać funkcjonalność stabilizatorów, kluczowa jest sztywność nadwozia, która zapewnia przekazywanie masy z tyłu do przodu i odwrotnie. Istnieje kilka ich specyficznych rodzajów – dedykowane są one konkretnym markom, na przykład Audi. Ich szeroki wybór można znaleźć między innymi na stronie internetowej takiej jak: https://lowride.pl/kategoria-produktu/performance/034motorsport/.