Do obowiązków kierowcy międzynarodowego należy przewóz osób i towarów do punktów leżących poza granicami kraju. Transport może odbywać się zarówno samochodami ciężarowymi, osobowymi (dostawczymi), jak i autobusami i autokarami. Podstawowe wymogi stawiane kandydatom na kierowców międzynarodowych dotyczą przede wszystkim uprawnień do kierowania odpowiedniego rodzaju pojazdami, z uwzględnieniem uprawnień do prowadzenia pojazdów z przyczepami. Innym istotnym czynnikiem wpływającym na zatrudnienie kierowcy jest jego dotychczasowe doświadczenie zawodowe, z uwzględnieniem doświadczenia na trasach międzynarodowych, ewentualnie krajowych. Istotna jest przy tym podstawowa znajomość języka obcego, głównie z nastawieniem na język angielski i rosyjski.
Charakter zawodu kierowcy międzynarodowego wiąże się z nielimitowanym czasem pracy, a często z koniecznością spędzenia kilkunastu godzin na dobę za kierownicą. W zależności od długości trasy i innych, zmiennych czynników, kierowca międzynarodowy może spędzić w trasie od kilku dni, do nawet kilku tygodni. Zawód kierowcy wiąże się także z innymi niedogodnościami, takimi jak niedobory snu, często niekomfortowe warunki wypoczynku, stres oraz duża odpowiedzialność za powierzone mienie materialne. Niemniej jednak zarobki kierowcy międzynarodowego (zobacz: transport do Szwajcarii) kształtują się na bardzo dobrym poziomie. Zarabiają oni w przedziale ok. 6 – 8 tyś. zł miesięcznie na rękę, a w firmach zagranicznych stawki są jeszcze większe. Kierowcy otrzymują też diety, którymi mogą dowolnie dysponować w czasie trwania wyjazdu.
Artykuł napisany we współpracy z firmą spedycyjną Daabs zajmującą się transportem do Belgii, Niemiec, i innych krajów UE.