Układ wydechowy samochodu osobowego ma wiele różnych elementów. Oprócz standardowych fragmentów rur, które łączą je ze sobą, mamy kolektor wydechowy, katalizator, filtr cząstek stałych oraz szereg tłumików. W dzisiejszym poradniku postanowiliśmy sprawdzić jakie funkcje pełnią niektóre z nich. Skupimy się przede wszystkim na tłumikach oraz katalizatorach, ponieważ przez wielu kierowców są one zwyczajnie mylone ze sobą.
W układzie odprowadzania spalin mamy zazwyczaj przynajmniej dwa tłumiki. Ich zadaniem jest zmniejszanie energii fali dźwiękowej, która wydobywa się z silnika wraz z gazami spalinowymi. Zazwyczaj pierwszy montowany jest dokładnie pod przestrzenią pasażerską pojazdu, a ostatni tuż u ujścia rury wydechowej przy tylnym zderzaku. Jak wyglądają typowe tłumiki, oraz inne elementy układu wydechowego, możemy zobaczyć na poniższej stronie: https://pamaku.pl/tlumiki-peugeot-206-1-4-i1180.html. Można tam też zakupić wyżej wymienione elementy, gdybyśmy akurat potrzebowali ich do swojego auta.
Zupełnie inną funkcję pełni natomiast konwerter katalityczny, potocznie zwany katalizatorem. Przede wszystkim jest odpowiedzialny za przeprowadzanie szeregu reakcji katalitycznych, które powodują zredukowanie szkodliwych substancji zawartych w gazach spalinowych, do ich bardziej przyjaznych dla środowiska odpowiedników. Dlatego też każdy obecnie produkowany samochód musi obowiązkowo być wyposażony w katalizator Passat B5 był jednym z pierwszych modeli aut osobowych, gdzie producent poszedł jeszcze krok dalej i połączył funkcje reaktora katalitycznego z filtrem cząstek stałych DPF. Rozwiązanie to stosowane było tylko przy silnikach diesla, a dziś pojawia się także w autach benzynowych.