Transport ponadnormatywny, inaczej zwany ponadgabarytowym, to tak naprawdę transport ładunków, przekraczających standardowe rozmiary przewidziane dla danej drogi. Oznacza to, że w zależności od tego, jaką trasę musimy lub możemy obrać, dany ładunek może, ale nie musi okazać się przewozem ponadgabarytowym.
Pomimo że kwestia transportu ponadgabarytowego częściowo uzależniona jest od tego, jaką trasę obierzemy i jakie drogi będą użytkowane, zazwyczaj możemy w przybliżeniu określić, które ładunki będą już pod niego podlegać. Poza drogami o specjalnych wymaganiach, kiedy przewóz odbywa się standardowymi trasami, zazwyczaj przyjmujemy, że transport ponadnormatywny dotyczy pojazdów, które wraz z towarem przewyższają 16,5 m całkowitej długości, 2,5 m szerokości oraz 4,0 m wysokości. W przypadku masy wartość ta przekracza 42 tony ciężaru całkowitego, do którego wlicza się m.in. wagę kierowcy i paliwa.
Ogólnie możemy też ująć, że za ładunki ponadgabarytowe uznaje się wszystkie te, które odznaczają się wyjątkowo wysoką wagą lub wielkością, np. elementy konstrukcyjne budynków.
Aby prowadzić transport ponadgabarytowy, konieczne jest przede wszystkim uzyskanie pozwolenia na jego realizację wybranymi trasami. Obowiązkowe jest też przeprowadzenie właściwego procesu logistycznego, czyli wybór odpowiednich tras, czasu przejazdu oraz środków transportu. Cały proces powinien odbywać się w taki sposób, aby nie utrudniał normalnego ruchu, co często oznacza zrezygnowanie z niektórych przejazdów, np. ze względu na wąskie drogi czy ronda.
Ze względu na te wszystkie kwestie, ten rodzaj transportu warto powierzyć specjalistom. Znajdziesz ich na stronie https://kadam.com.pl/transport-slaskie.