Poszczególne akumulatory różnią się między sobą parametrami, a co za tym idzie zastosowaniem. Z tego powodu warto się im dokładniej przyjrzeć.
Rozwój urządzeń mobilnych, które stają się coraz wydajniejsze, naturalnie wymusił powstanie nowych rodzajów akumulatorów. Dzięki nim, sprzęty charakteryzujące się wysokim poborem energii elektrycznej mogą wydajnie i długo pracować na jednym zestawie ogniw. Co warto wiedzieć o poszczególnych rodzajach akumulatorów? Czym wyróżniają się poszczególne ogniwa?
Przegląd ogniw dostępnych na rynku zaczynamy od akumulatorów Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowych), które są wyposażone w katodę w postaci płytki niklowej. Z kolei anoda jest wykonana ze stopu metali. Podczas uzupełnienia energii w ogniwie wydziela się wodór, który wchodzi w reakcje ze stopem metali. Następstwem tej reakcji jest wodorek metalu. Do niedawna akumulatory Ni-MH były wykorzystywane w prawie wszystkich elektronarzędziach. Obecnie ogniwa tego typu produkują takie firmy jak GP Powercell, Panasonic, Redox, Esperanza, GPX Extreme i inne. Jaka jest największa zaleta akumulatorów Ni-MH? Niskie koszty produkcji, które przekładają się na stosunkowo niską cenę. Co ciekawe, ogniwa tego typu znajdują się w pierwszej wersji popularnego samochodu elektrycznego Toyota Prius. Negatywny efekt pamięci znany z akumulatorów niklowo-kadmowych został znacząco zredukowany. Opisywane ogniwa stanowią doskonałe źródło energii w różnego rodzaju projektach elektronicznych i prototypach.
Gdy ogniwa litowo-jonowe pojawiły się na rynku, zaczęto je masowo instalować w przenośnych urządzeniach elektronicznych. Z jakiego powodu? Przede wszystkim dzięki połączeniu niskiej wagi, wysokiej wydajności i dużej pojemności. Który z akumulatorów okaże się lepszy -Ni-MH czy Li-Ion? Do bardziej wymagających zastosowań zdecydowanie lepiej sprawdzą się ognia litowo-jonowe, które potrafią przechowywać około 200% więcej niż niklowo-metalowo-wodorkowe w przypadku tej samej wielkości i wagi. Jak zbudowane jest opisywane źródło energii? Pierwsza elektroda została wyprodukowana z porowatego węgla, natomiast druga z tlenków metali. Elektrolit w postaci płynnej to sole litu, które zostały zmieszane z rozpuszczalnikami organicznymi.
W pewnym sensie można powiedzieć, że ogniwa litowo-polimerowe są następcami akumulatorów litowo-jonowych. Do ich budowy wykorzystano stopy metalicznego litu, a roli elektrolitu nie odgrywa ciecz, a ciało stało, dokładniej żel. Z tego powodu firmy mogą praktycznie dowolnie dostosowywać kształt ogniw do aktualnych potrzeb. Istnieje możliwość produkcji nawet elastycznych źródeł energii. Jakie akumulatory polecacie do urządzeń mobilnych? Eksperci z Botland zawsze odpowiadają tak samo. Ogniwa litowo-polimerowe. Dzięki większej gęstości, mogą osiągać zdecydowanie wyższą pojemność, zachowując ten sam rozmiar. Jest to szczególnie ważne w dobie miniaturyzacji elektroniki.
Ogniwa Li-Fe to kolejny następca akumulatorów litowo-jonowych. Te źródła energii są bezpieczniejsze i bardziej wydajne niż poprzednicy. Ponadto charakteryzują się podwyższoną odpornością na wysokie temperatury, długą żywotnością i bardzo niską awaryjnością. Z czego są zbudowane? Głównym składnikiem jest fosforan litu-żelaza. W przeciwieństwie do akumulatorów litowo-polimerowych, ich napięcie nominalne jest równe 3,3 V, zamiast 3,7. Dzięki wysokiej gęstości, źródła energii tego typu mogą przechowywać znacznie więcej prądu niż pozostałe baterie. Możliwość bezpiecznego łączenie wielu ogniw w pakiety sprawia, że technologia litowo-żelazowo-fosforanowa znajduje zastosowanie w motoryzacji. Samochody elektryczne wyposażone w ogniwa tego typu charakteryzują się znacznie większym zasięgiem niż ich poprzednicy. Ten parametr jest szczególnie ważny dla użytkowników pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi.