Sprawny układ chłodzenia silnika spalinowego jest niezbędny do poprawnej pracy jednostki. Jednak oprócz spełniania tego zadania, odpowiada też za kilka innych funkcji, które mogą być przydatne dla naszego komfortu oraz kieszeni. Mowa tutaj między innymi o układzie ogrzewania wnętrza, a także zmniejszeniu zużycia paliwa. Sprawdźmy, co zapewnia poprawne funkcjonowanie tych systemów.
W okresie zimowym zależy nam na tym, by motor jak najszybciej osiągnął temperaturę roboczą. W tym celu chłodziwo powinno być przepuszczane jedynie przez tzw. mały układ, czyli wnętrze silnika oraz nagrzewnicę w kabinie. Dzięki temu z nawiewu szybko zacznie lecieć ciepłe powietrze, a silnik w niedługim czasie przełączy się w bardziej ekonomiczny tryb pracy, zużywając mniej benzyny bądź oleju napędowego. Dopiero po osiągnięciu ciepłoty rzędu 80-90 stopni Celsjusza termostat otworzy się i puści gorący płyn na chłodnicę, by uchronić jednostkę napędową przed możliwością przegrzania. Ważne jest tutaj także stosowanie odpowiedniej cieczy oraz pilnowanie jej poziomu. Płyny chłodnicze G12 są zalecane do większości układów chłodzenia przez producentów pojazdów.
W przypadku współczesnych systemów coraz częściej zdarzają się termostaty ze sterowaniem elektronicznym. Mogą one o wiele wcześniej reagować na zmieniające się czynniki w otoczeniu. Na przykład gdy czujnik temperatury zewnętrznej przekaże informacje, że jest ona bardzo wysoka (okres letni), płyn o wiele wcześniej zostanie skierowany do chłodnicy. Gdy będzie ona wyjątkowo niska (np. zimowy poranek), termostat pozostanie zamknięty nieco dłużej, by szybciej nagrzać również olej silnikowy, a także zwiększyć wydajność nagrzewnicy wnętrza.